-
جاودانگی انسان از دیدگاه قران
دوشنبه 19 فروردینماه سال 1392 14:04
کریم زاده قراملکی قربانعلی بحث از جاودانگی انسان یکی از مباحث مهم و بینادی در فلسفه دین به شمار می آید این مسئله با رویکردهای فلسفی و کلامی و عرفانی و قرانی مورد توجه اندیشمندان بخصوص عالمان مسلمان واقع شده است در این مقاله ابتدا یافته های اندیشمندان مسلمان در ارتباط با مسئله در قالب پنج دیدگاه گزارش می شود و بدین...
-
بررسی ترجمه های مختلف قرآن به زبان آلمانی
یکشنبه 20 اسفندماه سال 1391 07:55
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA درخشان مقدم پریسا,نارنجی فرح در طول تاریخ بسیاری با انگیزه و شیوه های متفاوتی اقدام به ترجمه قرآن کریم کرده اند. بررسی و نقد ترجمه های پیشین و کشف توانمندی ها و کاستی های احتمالی آنها به منظور دستیابی به ترجمه ای مطلوب از قرآن کریم همواره لازم و راهگشاست. مقاله حاضر به نقد...
-
استقامت و پایداری در قرآن
یکشنبه 20 اسفندماه سال 1391 07:52
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA میرحسینی سیدمحمد,قاسمی حامد مرتضی,شاورانی مسعود با بررسی آیات قرآن مشخص می شود که پایداری در قرآن کریم مرتبط با صبر، حلم، ثبات قدم و استقامت است به طوری که صبر و حلم، مقدمه پایداری، ثبات قدم دومین گام و استقامت سومین و مهم ترین گام در راه رسیدن به پایداری در قرآن است....
-
بررسی حکمت و زیبایی قصه یوسف (ع) در قرآن کریم
یکشنبه 20 اسفندماه سال 1391 07:47
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA خبری محمدعلی ، آیت الهی سیدحبیب اله,طاووسی محمد,لزگی سیدحبیب اله موضوع ها و داستان های قرآن مجید از وجوه گوناگون، همواره مورد توجه پژوهشگران در عرصه های مختلف قرار گرفته است . این مقاله به بررسی حکمت و زیبایی در قرآن، بر اساس ویژگی های حکمت محور بودن قصه یوسف و جایگاه...
-
کارآفرینی و اخلاق اسلامی
پنجشنبه 17 اسفندماه سال 1391 11:12
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA هزارجریبی جعفر دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی در این مقاله به کارآفرینی از منظر آموزه های اسلامی پرداخته شده است. همان گونه که اخلاق و ارزش های دینی برای تمام رفتارهای اجتماعی و عبادی خط مشی تعیین کرده است، برای کار و تلاش و توسعه یافتگی در جامعه انسانی نیز...
-
تحلیلی از جایگاه قرآن شناسی اهل بیت در روایات کلینی
پنجشنبه 17 اسفندماه سال 1391 11:10
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA ایازی سیدمحمدعلی یکی از کتاب های مهم حدیثی شیعه که به موضع گیری های اهل بیت (ع ) درباره قران پرداخته، کتاب کافی اثر ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینی (م 329 ق ) است. در این کتاب چهارده باب و صد و بیست و چهار روایت در موضوعات مختلف، گردآوری شده است. بر این تعداد، روایاتی افزوده...
-
روایت شناسی قصه یوسف ( ع) و زلیخا
پنجشنبه 19 بهمنماه سال 1391 10:04
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA روایت شناسی قصه یوسف ( ع) و زلیخا زواری محمد امین ذوالفقاری حسن در این مقاله ضمن ضمن گزار ش و تحلیل سه روایت مشهور از این داستان در ادب فارسی، ساختار داستانی آنها با یکدیگر و با اصل داستان در قرآن کریم مقایسه تا میزان پای بندی یا عدم پای بندی نظریه سازان به داستان مشخص...
-
سیری در سرگذشت حضرت آدم (ع) و ابلیس
سهشنبه 17 بهمنماه سال 1391 17:26
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA سیری در سرگذشت حضرت آدم (ع) و ابلیس تیر 1380 مهتدیانی کاظم سرگذشت آدم (ع) در کتب آسمانی به عنوان ابوالبشر و اولین پیامبر در حقیقت، نماد و مظهر همه انسان های پاکنهادی است که با اراده و اختیار راه حق را می پویند و به سعادت ابدی و بهشت الهی نایل می شوند و در مقابل، سرگذشت و...
-
سیــ13ــزده نکته درباره قران
شنبه 14 بهمنماه سال 1391 14:57
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA مقاله پیش رو با عنوان سیــ 13 ــزده نکته درباره قران که توسط محمد هادی مروی جمع آوری شده و سیزده نکته مهم قرآن را بیان میکند این سیزده نکته عبارتند از : 1 . نزول قرآن به دو صورت : جمعی جملی و تدریجی 2 . تناسب معجزات پیامبران با شان همان پیامبر و بی نظیر و بی شبیه بودن قرآن...
-
کار مقدس
جمعه 6 بهمنماه سال 1391 21:43
بسم الله الرحمن الرحیم کل یوم هو فی شان (الرحمن ۲۹) هر زمان او در کارى است به نظر من ما هم باید همیشه در سعی وتلاش باشیم و آسودگی ما ، مساوی با نابودی ما . مانند قلب که اگر یک لحظه از کار بایستد و سکته ای صورت بگیرد می میریم. قلب درونی ما هم تنها با کار زنده است و انسان بیکار ، مرده است. حال چکار بکنیم؟؟؟ دعا و نیاز ،...
-
مراحل رشد جنین از منظر قرآن
شنبه 30 دیماه سال 1391 08:55
منبع : یکی از محورهای مهم و قابل توجه در آیات قرآن، موضوع پیدایش و آفرینش جنین است که به عنوان نقطه آغاز حیات انسانی مطرح گردیده است. در یک آمار کلی، قرآن در 41 سوره با 76 آیه با بیانی شیوا به این موضوع پرداخته است، چرا که مرحله جنینی یکی از ظریف ترین مراحل زندگی انسان است که دارای اسرار و شگفتی های فراوانی می باشد و...
-
شادی و ذوق در قرآن
دوشنبه 4 دیماه سال 1391 02:37
بسم الله الرحمن الرحیم (پرستش به مستیست در کیش مهر/ برونند زین جرگه هشیارها )* تجربه ی من می گوید که راه اصلی عبادت توحیدی ، مستی است یعنی بی خود شدن . چرا؟؟؟ زیرا وقتی با خود هستی در حقیقت با شیطان هستی و وقتی از خود بی خود می شوی امکان عبادت وجود دارد .اما هر بی خودشدنی عبادت نیست . مثلا بوسیله مواد مخدرو شراب و...
-
خدا در دو منظر
شنبه 2 دیماه سال 1391 01:42
بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه: ما در قرآن ما با دو دیدگاه در باره ی خدا روبرو هستیم یک دیدگاه مادی که مورد استفاده در جهان مادی است و جهان مادی یک پندار بیش نیست و یک دیدگاه معنوی که مورد استفاده در جهان معنوی است و جهان معنوی و یا اخروی جهان واقعی است و جهان آخرت جهان خدایی است و اگر کسی بتواند در لحظاتی خداوند را...
-
عجایب خلقت
شنبه 25 آذرماه سال 1391 12:56
یکى از عجایبى که در علوم پزشکى به آن برخورد کردهاند، مسئله خونریزى است. البته در علوم پزشکى، میلیونها مسئله عجیب پیدا مىشود از جمله همین مسئله خونریزى است. ادمه مطلب یکى از عجایبى که در علوم پزشکى به آن برخورد کردهاند، مسئله خونریزى است. البته در علوم پزشکى، میلیونها مسئله عجیب پیدا مىشود از جمله همین مسئله...
-
قرآن، اسرار خلقت
شنبه 25 آذرماه سال 1391 12:55
تا کنون بسیار شنیده اید که قرآن را معجزه پیامبر میدانند، اما چرا معجزه؟ این کتاب هم مانند سایر کتب آسمانی! پس چه تفاوتی آن را از سایر کتب آسمانی متمایز ساخته است؟ ادامه مطلب Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA تا کنون بسیار شنیده اید که قرآن را معجزه پیامبر میدانند، اما چرا معجزه؟ این کتاب هم مانند سایر کتب...
-
حرکات خورشید و اعجاز علمی قرآن
شنبه 25 آذرماه سال 1391 12:54
چکیده : قرآن کریم معجزه جاویدان حضرت محمد r است. دانشمندان از دیرباز وجود گوناگونی را برای اعجاز قرآن بیان کردهاند. همزمان با کشفیات علمی در دو قرن اخیر،اعجاز علمی قرآن نیز مطرح شد. عدهای از مفسران و صاحبنظران کوشیدهاند تا با انطباق پارهای از آیات قرآن بر کشفیات جدید علوم تجربی، این ادعا را به اثبات برسانند. یکی...
-
گناه(7)
دوشنبه 13 آذرماه سال 1391 21:45
بسم الله الرحمن الرحیم ان الله لا یظلم مثقال ذره و ان تک حسنه یضاعفها و یوت من لدنه اجرا عظیما (نساء40) من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ومن جاء بالسییه فلا یجزی الا مثلها وهم لا یظلمون(انعام 160 ) مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مایه حبه والله یضاعف لمن یشاء والله واسع...
-
جبر و اختیار(10)
جمعه 10 آذرماه سال 1391 09:16
اختیار مجازی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا (کهف 103 و 104) در آیات فوق چند نکته است: 1- عمل انسان در حقیقت تلاش اوست و تلاش او ممکن است زیان بار باشد یعنی نه تنها...
-
گناه(6)
یکشنبه 5 آذرماه سال 1391 00:30
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت زینب که سلام خدا بر او باد می فرماید که من در واقعه ی عاشورا جز زیبایی ندیدم.(وما رایت الا جمیلا) دیدن زشتی ، دیدن شر است و شر از ناحیه ی جهل است (طبق حدیث عقل و جهل) زیبایی از ناحیه ی عقل است و خیر هم همینطور که وزیر عقل است . اگر کسی فقط عزاداری کند و گمان کند مثلا حسین (علیه السلام )...
-
'گناه(5)
جمعه 3 آذرماه سال 1391 09:19
سرچشمه گناهان قلب است و از گمان بد شروع می شود. ویعذب المنافقین والمنافقات والمشرکین والمشرکات الظانین بالله ظن السوء علیهم دایره السوء وغضب الله علیهم ولعنهم واعد لهم جهنم وساءت مصیرا (فتح 6) و نیز مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد میبرند مجازات کند، حوادث سوئی (که برای مؤ منان انتظار...
-
گناه(4)
سهشنبه 30 آبانماه سال 1391 09:24
بسم الله الرحمن الرحیم وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾ هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شدهاند مرده مپندار بلکه زندهاند که نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند (۱۶۹) انسان های مومن از دیدگاه قرآن زندگی طیبه دارند که در آن مرگ نیست و بعد...
-
گناه(3)
دوشنبه 29 آبانماه سال 1391 05:33
بسم الله الرحمن الرحیم ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والآخره (نور19) لا تحسبن الذین یفرحون بما اتوا ویحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا فلا تحسبنهم بمفازه من العذاب ولهم عذاب الیم(آل عمران 188) ازدیدگاه شرعی کسی دوست دارد کسی را بکشد اما قتلی انجام نداده ، قصاص نمی شود اما از دیدگاه...
-
گناه (۲)
یکشنبه 28 آبانماه سال 1391 21:29
اگر کسی زنای مخفی بکند گناه کرده است واگر آشکار کند گناه دیگری مرتکب شده است. ولا تجسسوا تجسس و آشکار کردن گناه دیگران ، گناه است زیرا به یک گناه مخفی ، گناه آشکار هم اضافه می شود . لذا غیبت کردن ، گناه است زیرا تکثیر گناه است .
-
گناه(1)
یکشنبه 28 آبانماه سال 1391 13:15
بسم الله الحمن الرحیم وَذَرُواْ ظَاهِرَ الإِثْمِ وَبَاطِنَهُ (انعام 120) به نظر من ، قرآن می فرماید هم ظاهر گناه را و هم باطن آن را رها کنید. ممکن است یک گناه باطن داشته باشد اما ظاهری نداشته باشد. مانند: ا ن بعض الظن اثم (حجرات 12) پاره اى از گمان ها گناه است گمان بد گناه است اما هیچ نمودی ظاهرا ندارد و مجازات دنیوی...
-
سبقت در خیرات
شنبه 27 آبانماه سال 1391 22:30
وَلِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَاتِ)(بقره 148) هر طایفه ای قبلهای دارد که خداوند آن را تعیین کرده است (بنابراین زیاد درباره قبله گفتگو نکنید، و بجای آن) در نیکی ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت جوئید، بسم الله الرحمن الرحیم به نظر می رسد عقاید گوناگون نوعی تنوع جبری است اما آنچه مشترک است...
-
مادر گناهان
شنبه 27 آبانماه سال 1391 13:49
بسم الله الرحمن الرحیم ما اصابک من حسنه فمن الله وما اصابک من سییه فمن نفسک (نساء 79) هر خیرى که به تو برسد از سوى خداوند است و هر شرى که به تو برسد از خود توست گناهان فرزندان نفس هستند و نفس خناس است که وجود خارجی ندارد تنها در قلب ماست. موجودی از جنس وهم و تاریکی . آنچه وجود خارجی دارد خیر وخوبی است و شر و بدی پرده...
-
چک دو امضاء
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1391 13:43
به نام خدا آقای رنجبر دریک برنامه از اصطلاح "چک دو امضاء" استفاده کرد و هر اتفاقی که برای ما می افتد برای تحقق آن دو امضاء نیاز دارد امضاء خدا و ما . این یعنی تمام اتفاقات دنیا به خواست خدا صورت می گیرد و البته بشر هم دخیل است اما چگونه؟؟؟ آقای رنجبر می گفتند سهم هر کدام 50 در صد است اما به نظر من یک اشکالی...
-
جبر و اختیار(9)
سهشنبه 2 آبانماه سال 1391 23:18
عذاب کوچک و عذاب بزرگ بسم الله الرحمن الرحیم وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَکَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا یَتَضَرَّعُونَ ﴿۷۶﴾ حَتَّى إِذَا فَتَحْنَا عَلَیْهِم بَابًا ذَا عَذَابٍ شَدِیدٍ إِذَا هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ ﴿۷۷﴾ و به راستى ایشان را به عذاب گرفتار کردیم و[لى] نسبت به پروردگارشان فروتنى نکردند و به...
-
جبر و اختیار(8)
سهشنبه 2 آبانماه سال 1391 23:01
تضرع در قرآن بسم الله الرحمن الرحیم وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَکَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا یَتَضَرَّعُونَ(مومنون 76) فولادوند: و به راستى ایشان را به عذاب گرفتار کردیم و[لى] نسبت به پروردگارشان فروتنى نکردند و به زارى درنیامدند مکارم: ما آنها را به عذاب و بلا گرفتار ساختیم (تا بیدار شوند) اما آنها نه...
-
جبر و اختیار(7)
سهشنبه 14 شهریورماه سال 1391 04:27
بسم الله الرحمن الرحیم وحدت و کثرت انسان وقتی در وادی اختیار قدم می گذارد به جهان کثرت می رسد و هیچ اشکالی هم ندارد اما اگر دچار عذاب شد تنها درمان ، ترک دنیای کثرت و اختیار است و رفتن به جهان وحدت و جباریت است. در جهان آخرت اساسا خودی وجود ندارد تا بخواهی آن را بشناسی و برای او اختیاری قائل باشی. در جهان خدا همه چیز...