پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.
پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.

تاثیر آوای قرآن کریم بر افسردگی بیماران بستری در بخش اعصاب و روان بیمارستان مرادی رفسنجان

 

انصاری جابری علی,نگاهبان بنایی طیبه,صیادی اناری احمدرضا,آقامحمدحسنی بروین

 

امروزه افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی و معضل عمومی زندگی بشر است آمار و ارقام منتشره نمایانگر آن است که هر سال در دنیا حداقل یکصد میلیون بیمار مبتلا به افسردگی تشخیص داده می شوند. یکی از روش های غیردارویی را موسیقی درمانی است که یک مداخله موثر و بی خطر بر روی مشکلات بیماران می باشد. از آنجا که آهنگ موزون قرآن کریم و آوای دلنشین آن به عنوان یک موسیقی عرفانی دلپذیر شناخته شده  لذا هدف اصلی این تحقیق تعیین تاثیر آوای قرآن کریم بر افسردگی می باشد.

این پژوهش یک مطالعه تجربی می باشد که جامعه آماری آن شامل کلیه بیماران افسرده بستری شده در بخش روانپزشکی بیمارستان مرادی رفسنجان بود. حجم نمونه 60 نفر، 30 نفر در گروه مورد و 30 نفر در گروه شاهد بودند و روش نمونه گیری مبتنی بر هدف با تشخیص افسردگی توسط روانپزشک و تست افسردگی بک و دارا بودن شرایط پژوهش بصورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند و پس از تکمیل پرسشنامه برای بیماران گروه مورد به مدت هفت جلسه یک روز در میان پانزده دقیقه آوای قرآن کریم با استفاده از گوشی و ضبط صوت پخش گردید و در پایان دو هفته اول بستری از بیماران گروه مورد و شاهد مجددا تست افسردگی بک بعمل آمد و پرسشنامه تکمیل گردید و نتایج  با نرم افزاری EPI 6 با آزمون های آماری تی زوج شده و تی استیودنت مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق و از آنجایی که آهنگ موزون قرآن کریم و آوای دلنشین آن به عنوان یک موسیقی عرفانی دلپذیر و بعد اعجاز بیانی قرآن می باشد می توان از آوای قرآن کریم به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی در درمان بیماران افسرده استفاده نمود.


منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/66713843606.pdf

تاثیر آوای قرآن کریم بر افسردگی بیماران بستری در بخش اعصاب و روان بیمارستان مرادی رفسنجان

 

انصاری جابری علی,نگاهبان بنایی طیبه,صیادی اناری احمدرضا,آقامحمدحسنی بروین

 

امروزه افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی و معضل عمومی زندگی بشر است آمار و ارقام منتشره نمایانگر آن است که هر سال در دنیا حداقل یکصد میلیون بیمار مبتلا به افسردگی تشخیص داده می شوند. یکی از روش های غیردارویی را موسیقی درمانی است که یک مداخله موثر و بی خطر بر روی مشکلات بیماران می باشد. از آنجا که آهنگ موزون قرآن کریم و آوای دلنشین آن به عنوان یک موسیقی عرفانی دلپذیر شناخته شده  لذا هدف اصلی این تحقیق تعیین تاثیر آوای قرآن کریم بر افسردگی می باشد.

این پژوهش یک مطالعه تجربی می باشد که جامعه آماری آن شامل کلیه بیماران افسرده بستری شده در بخش روانپزشکی بیمارستان مرادی رفسنجان بود. حجم نمونه 60 نفر، 30 نفر در گروه مورد و 30 نفر در گروه شاهد بودند و روش نمونه گیری مبتنی بر هدف با تشخیص افسردگی توسط روانپزشک و تست افسردگی بک و دارا بودن شرایط پژوهش بصورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند و پس از تکمیل پرسشنامه برای بیماران گروه مورد به مدت هفت جلسه یک روز در میان پانزده دقیقه آوای قرآن کریم با استفاده از گوشی و ضبط صوت پخش گردید و در پایان دو هفته اول بستری از بیماران گروه مورد و شاهد مجددا تست افسردگی بک بعمل آمد و پرسشنامه تکمیل گردید و نتایج  با نرم افزاری EPI 6 با آزمون های آماری تی زوج شده و تی استیودنت مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق و از آنجایی که آهنگ موزون قرآن کریم و آوای دلنشین آن به عنوان یک موسیقی عرفانی دلپذیر و بعد اعجاز بیانی قرآن می باشد می توان از آوای قرآن کریم به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی در درمان بیماران افسرده استفاده نمود.


منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/66713843606.pdf

حفظ قرآن و تاثیر آن بر مولفه های سلامت روان


سیدعلی کیمیایی , حسین خادمیان , حسن فرهادیان ,

 

 

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر حفظ قرآن بر مولفه های سلامت روان بود. بدین منظور تعداد 90 نفر از زنان حافظ قرآن کریم از مرکز -جامعه ی القرآن خواهران مشهد- و 92 نفر از زنان غیر حافظ به عنوان نمونه انتخاب شدند.

نتایج نشان داد که در مقیاس های اضطراب و اختلال خواب، افسردگی و کارکرد اجتماعی، حافظان قرآن از سلامت روان بیش تری برخوردار بودند، اما از نظر نشانه های جسمانی بین دو گروه تفاوتی معنادار وجود نداشت. از سوی دیگر، نتایج نشان دادند که در بین حافظان نیز کسانی که تعداد جزءهای بیش تری از قرآن را حفظ بودند، از سلامت روان بالاتری برخوردار بودند. بنابراین، با توجه به این که سلامت روان دارای ماهیت برون زا (محیط خانواده، مدرسه، همسالان و جامعه) و درون زا (جسمانی، عاطفی، انگیزشی، رفتاری و شناختی) است، یافته های پژوهش نشان می دهند که حفظ قرآن می تواند با تاثیر بر عوامل درون زا به ارتقای سلامت روان افراد کمک نموده و منبعی موثر در مقابله با استرس ها و چالش های زندگی عصر حاضر باشد.


منبع : http://profdoc.um.ac.ir/pubs_files/p11026484.pdf

نقش عقل در فهم آیات قرآن (مقایسه دو دیدگاه ملاصدرا و احسایی)

 

مهدوی راد محمدعلی,زرگر نرگس

 

در زمینه امکان کاربرد عقل در عرصه فهم وحی هر کدام از دو اندیشمند چه دیدگاهی دارند؟ چه تفاوتی میان رویکرد ملاصدرا و احسایی نسبت به حدود شناختی عقل در فهم قرآن وجود دارد؟ در میان اندیشمندان مسلمان، صدرالمتالهین و احسایی از جمله کسانی هستند که رویکرد ویژه ای به حدود شناختی عقل در فهم قرآن به عنوان متنی وحیانی دارند. از شرایط اختصاصی صدرا در زمینه تاویل، این است که استنباط و استقلال در فهم آیات مجاز است اما احسایی، عدم تعارض تاویل با فهم عرفی از ظاهر آیات و روایات را شرط درستی تاویل می داند. صدرالمتالهین وجود حجت درونی را سبب رشد تعقل و مانع تقلید، وقوف بر ظاهر الفاظ قرآن و جمود بر نظر مفسران پیشین می داند، و بدون اصول عقلی درون شریعت را نمی بیند اما احسایی هیچ استقلالی را برای عقل نپذیرفته و ورود عقل به دین را اجازه نمی دهد. در تفکر احسایی، دلایل عقلی جایی برای تشخیص و فهم روایات ندارد. ملاصدرا تعقل را در فهم آیات و احادیث ضروری می شمارد؛ زیرا فهم بسیاری از روایات بدون عقلانیت و تفکر فلسفی دشوار است. احسایی برخلاف صدرا، در مسائل اعتقادی و ایمانی که میدان تحرک برهان های عقلانی است، نگاهی احتیاط آمیز داشته، و مخالف هر گونه استناد به استدلال های عقل بشری است. او مستند عقاید خود را تنها قرآن و ظاهر روایات قرار داده است. احسایی با نگاه تفریطی به عقل، به تفسیر متحجرانه از دین روی می آورد. اندیشه ایستای او با حصار احتیاط، دین را از صحنه زندگی بیرون می راند.


منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/4002413901006.pdf

تاثیر آموزش روخوانی قرآن بر کاهش استرس در بین جوانان و نوجوانان

 

تقی لو صادق

 

هر چند استرس به زندگی پویایی و تحرک می بخشد، با این وجود تنها میزان معینی از استرس برای انسان مفید است زیرا استرس بیش از حد می تواند فرد را مستعد هر گونه بیماری جسمانی و روانی سازد.

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی بود و 170 نفر از افراد 26-16 ساله، بعد از نمونه گیری به روش خوشه ای، به عنوان 87 شرکت کننده در کلاس های آموزش قرآن و 83 نفر در قالب گروه کنترل، قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامهSSI  مورد آزمون قرار گرفتند.

نتیجه گیری: آموزش قرآن، میزان استرس افراد را در مقایسه با گروه کنترل در همه خرده مقیاس ها به طور معنی دار کاهش داد. در خرده مقیاس های چهارگانه استرس بین دو جنس تفاوت معنی داری وجود نداشت و بین جنس و عضو بودن در گروه نیز تعامل معنی دار وجود نداشت.


منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/57313887110.pdf