پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.
پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.

بررسی سیر تاریخی و عوامل ادعای موهوم تناقض در قرآن کریم

دهقان منگابادی بمانعلی

قرآن کریم معجزه جاودان پیامبر ص است که در آن هیچگونه کژی و دگرگونی روی نداده ودستخوش تحریف نشده است در آیات و عبارت آن هیچگونه اختلاف و تناقضی دیده نمی شود از این روست که هدایتگر جهانیان خوانده شده است باین وصف عده ای با انگیزه های مختلف و بعضا به جهت مخالفت و جلوگیری از توسعه و گسترش اسلام در صدد بر آمده اند تا در قداست و الهی بودن این کلام الهی خدشه نمایند و با این هدف شبهه موهوم و بی اساس وجود تناقص در قران را مطرح نموده اند نیز جمعی دیگر هر چند مانند گروه اول دارای انگیزه ستیزه جویی و مخالفت با اسلام نبوده اند اما به سبب عدم توجه آنان به کاربرد مجاز لغوی مجاز عقلی عام و خاص مطالق و مقید مشاکله و نظایر آن گرفتارتوهم تناقض در قران گردیده اند گرچه مخالفان اسلام کوشیده اند آیات قران را متناقض جلوه دهند اما در این مورد توفیقی کسب ننموده اند چرا که آنان دلیل واضح و روشنی ارائه نکرده و دلیلشان تنها ادعای موهوم و بی اساس آنهاست با تدبر و تفکر در قران معلوم می گردد که درهیچ جای قران دو آیه متناقض و یامتعارض با هم دیده نمی شود اشتباه اینعده به خاطر عدم آشنایی آنان با اسلیب کلام عرب و عدم فراهم آوردن مقدمات و دانشهای علمی جهت فهم و تفسیر آیات قران بوده است که با اتخاذ و به کارگیری روشهای صحیح در راه فهم آیات و با تدبر و تفکر در این کلام الهی واهی بودن ادعاهای آنان ثبات می گردد

منبع : http://journals.ut.ac.ir/page/download-iXVrezgovC4.artdl

کارآفرینی و اخلاق اسلامی

هزارجریبی جعفر

دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی

در این مقاله به کارآفرینی از منظر آموزه ‌های اسلامی ‌پرداخته شده است. همان گونه که اخلاق و ارزش های دینی برای تمام رفتارهای اجتماعی و عبادی خط مشی تعیین کرده است، برای کار و تلاش و توسعه یافتگی در جامعه انسانی نیز تاکید مضاعفی دارد. در آموزه ‌های قرآنی پروردگار، برای انسان، کار و تلاش را مقرر داشته است.

روش بررسی، تتبع نظری و استنادی با استفاده از منابع معتبر اسلامی ‌است و یافته‌ های پژوهش با رویکردهای کارآفرینی بر پایه آموزه‌ های اسلامی ‌در قرآن کریم و سیره معصومین (ع) بدست آمده است.

نتیجه پژوهش نشان می ‌دهد که صفت و خصوصیات کارآفرینی در رفتار هر یک از انسان‌ ها می ‌تواند تجلی پیدا کند و اخلاق اسلامی‌ در ایجاد کارآفرینی موثر است. از این نظر تفاوتی بین افراد نیست، اما اراده فردی، تلاش زیاد، خوداتکایی، عدم وابستگی به دیگران و کرامت انسانی، مبنای این تعالی و پیشرفت است. بر این اساس کوشش و تلاش هر یک از افراد در دنیا، سازنده آخرت وی خواهد بود.

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/77913884701.pdf

 

مطالعه مورد پژوهانه در تاثیر قرآن در ادبیات فارسی ( اشعار بهار)

سبزیان پور وحید

چکیده:

 محمد تقی بهار ( 1265-1330 ش) مشهور به ملک الشعرا در اشعار خود هفت گونه از آیات و مفاهیم قران اسفتاده می کند در مواردی از مفاهیم قران بدون استفاده از لفظ اقتباس می کند در بخشی از ابیات از یک کلمه قرانی یا بخشی از یک آیه برای افاده مفهوم آیه و در بسیاری از ابیات به جای کلمات فارسی الفاظ و اصطلاحات ویژه قرانی را به کار می برد در پاره ای از ابیات یک آیه کامل (یک مفهوم کامل ) را برای افاده لفظ و معنی می آورد و در موارد دیگری تغییرات جزئی در آیات به وجود آورده تا مناسب با قالب و وزن شعر گردد و از اشاره های تلمیحی استفاده بسیار می کند آیات موجود در دیوان او اغلب دارای مفاهیم اعتقادی و اخلاقی است در بخش تلمیح به پیامبران کاربرد آیات بیشتر برای توصیف امور عادی زندگی و غالبا تشبیه و تمئیل است تحولات فکری در طی دوران زندگی او را به تدریج از افکار دینی و قرانی به سوی وطن پرستی مبارزه با استبداد و تجدد سوق می دهد به گونه ای که تاثیر قران در اشعار او کاهش یافته در خدمت توصیف امور زندگی قرار می گیرد

منبع : http://journals.ut.ac.ir/page/download-QGtbQiJINhU.artdl

بررسی معناشناسی واژه امام، در آیه امامت حضرت ابراهیم (بقره/124)

نجارزادگان فتح اله

چکیده فارسی:

مفسران فریقین، درباره معناى امامت، در آیه امامت حضرت ابراهیم (بقره/124) اختلاف نظر جدى دارند. این اختلاف ها با مباحث کلامى آمیخته شده و دامنه موضوع را فراختر کرده و به همین دلیل، اصطلاح شناسى امام در قرآن را دشوار ساخته است.

در این مقاله، در ناحیه سلب، تنها به ذکر نظریه هایى که درباره معناى امامت در آیه مذکور مطرح هستند، بسنده کرده و به منابعى که آنها را مورد مناقشه قرار داده و ابطال کرده اند، اشاره شده است. سپس، در ناحیه ایجاب، معناى «پیشوایی با وجوب پیروى و اطاعت مستقل» براى معنای اصطلاحی «امام» پیشنهاد و بر سه پایه تحلیل مفهومى امام، استناد به آیات و تمسک به روایات، مدلل گشته است

منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/4004013900201.pdf

قضاوت های انسان از دیدگاه قران کر یم

ساروى پریچه  ،  برومند  محمد حسین

 "قضاوت " در معنای خاص خود که توسط افراد متخصص (قاضیان) انجام می گیرد،‏ به دلیل نیاز مبرم دستگاه های قضایی بدان مورد بررسی بسیاری از علما قرارگرفته است;ولی در زمینهء قضاو ت به معنای عام که همواره از جانب عموم انسان ها در طول زندگی انجام می شود،‏ اهمیتش کم تر از نوع ا ؤل نیست،‏ به صورت کامل ومستقل کاری انجام نگرفته است. از آن جا که قران کریم هدا یت کنندهء انسان است،‏ به این مسأله نیزکه در جهت هدایت انسان نقشی عمده دارد،‏ پرداخته است.

 در این مقاله این موضوع مهم از دیدگاه قران بررسی شده است. بدین منظور نخست کلیة ایات مربوط به ان استخراج وبررسی گردیده و در مرحلهء بعد با دسته بندی آن ها مطابق با جنبه های خاصی که مفسران و دانشمندان اسلامی به آن پرداخته اند،‏ ابتدا تعریف "قضاوت " و انواع آن و سپس دیگر عناوین به ترتیب بیان گردیده است."عوامل قضاوت حق " به این نکته می پردازد که چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا قضاوت های ما هر چه بیش تر به حق نزدیک شود. "آفات قضاوت حق " مسائلی که پرهیز از آن ها موجب نزدیک تر شدن به قضاوت حق می گردد،‏ به ما گوشزد می کند. "پی آمدهای قضاوت " از یک طرف با طرح آثار خوب قضاوت های حق ما را به این نوع قضاوت تشویق می کند،‏ از طرف دیگر با ذکر آثار بد قضاوت های باطل به ما هشد ار می دهدکه از آن ها بپرهیزیم.

منبع : http://journals.ut.ac.ir/page/download-YerkDaHCk1o.artdl