پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.
پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.

مادر گناهان

بسم الله الرحمن الرحیم


ما اصابک من حسنه فمن الله وما اصابک من سییه فمن نفسک(نساء 79)

هر خیرى که به تو برسد از سوى خداوند است و هر شرى که به تو برسد از خود توست



گناهان فرزندان نفس هستند و نفس خناس است که وجود خارجی ندارد تنها در قلب ماست. موجودی از جنس وهم و تاریکی .

آنچه وجود خارجی دارد خیر وخوبی است و شر و بدی پرده ایست در نگاه ما و از ناحیه ی جهل و جن که بر روی خیر قرار می گیرد و آن را شر جلوه می دهد. زیبایی حقیقت است اما زشتی درو غ است و اگر چشمان قلبی ما از غرض و مرض و هوس پاک شود همه ی زشتی ها تبدیل به زیبایی می شود.


خداوندا ما را از اسارت نفس نجات بده

که بدترین اسارت است

که بدترین اعتیاد است

که بدترین زندگی است.

شراب بی خودی راکه همان شراب تلخ مرگ است به ما بنوشان و به شربت شهادت تبدیل کن

بگذار مرگ را بچشیم و آن را شیرین بیابیم . و این ممکن نیست مگر اینکه از اسارت نفس آزاد شویم.


بهترین آزادی ، آزادی از بند نفس جاهل و موهوم و عوضی است.

آزادی از من دروغین و آزادی از هوس و آرزو های نابجا ......


چک دو امضاء

به نام خدا


آقای رنجبر دریک برنامه از اصطلاح "چک دو امضاء" استفاده کرد و هر اتفاقی که برای ما می افتد برای تحقق آن دو امضاء نیاز دارد امضاء خدا و ما . این یعنی تمام اتفاقات دنیا به خواست خدا صورت می گیرد و البته بشر هم دخیل است اما چگونه؟؟؟

آقای رنجبر می گفتند سهم هر کدام 50 در صد است اما به نظر من یک اشکالی وجود دارد و این چک یک امضاء هم اعتبار دارد  چگونه؟؟

ما می خواهیم خدا هم می خواهد  رخ می دهد.

ما نمی خواهیم و خدا می خواهد رخ می دهد.

ما نمی خواهیم و خدا هم نمی خواهد رخ نمی دهد.

ما می خواهیم و خدا نمی خواهد  رخ نمی دهد.



جبر و اختیار(9)


عذاب کوچک و عذاب بزرگ

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَکَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا یَتَضَرَّعُونَ

﴿۷۶﴾حَتَّى إِذَا فَتَحْنَا عَلَیْهِم بَابًا ذَا عَذَابٍ شَدِیدٍ إِذَا هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ

﴿۷۷﴾

و به راستى ایشان را به عذاب گرفتار کردیم و[لى] نسبت به پروردگارشان فروتنى نکردند و به زارى درنیامدند

(این وضع همچنان ادامه می‏یابد) تا زمانی که دری از عذاب شدید به روی آنها بگشائیم، و چنان گرفتار شوند که به کلی ماءیوس گردند!


فهم ما : قرآن به ما می گوید حتی در مشکلات کوچک به سراغ من بیایید تا من برطرف کنم هر چند دیگران هم می توانند برطرف کنند مانند بیماری های علاج پذیر . حتی برای یک سرماخوردگی تضرع کنید و به یاد من باشید تا شما را به مشکلات بزرگ و بیماری های لاعلاج گرفتار نکنم.


نومیدی نشانه ی نومید شدن از رحمت خداست و نومیدی بدتر از عذاب و بلاست .


انسانی که همه چیز را وسیله می بیند و در پشت پرده ی کثرت وسایل وحدت منبع را می بیند از وسایل استفاده می کند ولی به منبع نظر می کند و به دکتر مراجعه می کند ولی به منبع یعنی خداوند نگاه می کند و متوجه اوست و در حقیقت ابتدا او را طلب می کند بعد سراغ وسایل می رود .


جبر و اختیار(8)

تضرع در قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَکَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا یَتَضَرَّعُونَ(مومنون 76)

فولادوند: و به راستى ایشان را به عذاب گرفتار کردیم و[لى] نسبت به پروردگارشان فروتنى نکردند و به زارى درنیامدند

مکارم: ما آنها را به عذاب و بلا گرفتار ساختیم (تا بیدار شوند) اما آنها نه در برابر پروردگارشان تواضع کردند و نه به درگاهش تضرع می‏کنند.


تضرع نشانه ی چیست و یا چرا بشر امروز کمتر تضرع می کند؟

اختیار داشتن نشانه ی قدرت انجام کاری است و جبر یعنی ناتوانی . انسان امروز کمتر به خدا رجوع می کند زیرا فکر می کند اختیار دارد و خود می تواند با بهره گیری از علم و عقل خود و دیگران ، مشکلات را حل کند و حتی در روانشناسی و علم امروز خداوند گویی مرده است و یا زمانی بکار می آید که انسان درمانده شده باشد و در حالت عادی انسان درمانده نیست و با علم می تواند مشکلات را برطرف کند. 


جز نیاز و جز تضرع راه نیست

انسان مجبور نیاز دارد و انسان مختار بی نیاز از خداست هرچقدر مجبورتر به خدا نیازش بیشتر و هر چقدر قوی تر و مختار تر از خدا دور تر و نیاز به خدا کمتر .


ما اختیار داریم از خدا بخواهیم و یا از خود و انسان ضعیف و بی اراده به خدا پناه می برد و قدرت خود را هم از خدا می گیرد و از او می داند .


از یک انسان مختار می پرسیم چه کسی به تو اختیار داده آیا خدا بتو داده یا خودت اختیار داری ؟

اگر خدا بتو اختیار داده پس بی اختیار هستی و اختیار خدا در تو جریان دارد و هرگاه بخواهد از تو می گیرد و تیره و تاریک می شوی . و ....