پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.
پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.

جبر و اختیار(8)

تضرع در قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَکَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا یَتَضَرَّعُونَ(مومنون 76)

فولادوند: و به راستى ایشان را به عذاب گرفتار کردیم و[لى] نسبت به پروردگارشان فروتنى نکردند و به زارى درنیامدند

مکارم: ما آنها را به عذاب و بلا گرفتار ساختیم (تا بیدار شوند) اما آنها نه در برابر پروردگارشان تواضع کردند و نه به درگاهش تضرع می‏کنند.


تضرع نشانه ی چیست و یا چرا بشر امروز کمتر تضرع می کند؟

اختیار داشتن نشانه ی قدرت انجام کاری است و جبر یعنی ناتوانی . انسان امروز کمتر به خدا رجوع می کند زیرا فکر می کند اختیار دارد و خود می تواند با بهره گیری از علم و عقل خود و دیگران ، مشکلات را حل کند و حتی در روانشناسی و علم امروز خداوند گویی مرده است و یا زمانی بکار می آید که انسان درمانده شده باشد و در حالت عادی انسان درمانده نیست و با علم می تواند مشکلات را برطرف کند. 


جز نیاز و جز تضرع راه نیست

انسان مجبور نیاز دارد و انسان مختار بی نیاز از خداست هرچقدر مجبورتر به خدا نیازش بیشتر و هر چقدر قوی تر و مختار تر از خدا دور تر و نیاز به خدا کمتر .


ما اختیار داریم از خدا بخواهیم و یا از خود و انسان ضعیف و بی اراده به خدا پناه می برد و قدرت خود را هم از خدا می گیرد و از او می داند .


از یک انسان مختار می پرسیم چه کسی به تو اختیار داده آیا خدا بتو داده یا خودت اختیار داری ؟

اگر خدا بتو اختیار داده پس بی اختیار هستی و اختیار خدا در تو جریان دارد و هرگاه بخواهد از تو می گیرد و تیره و تاریک می شوی . و ....




نظرات 2 + ارسال نظر
2 شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:10 ب.ظ

یک سئوال
میدانیم که سه نفر با هم قرار گذاشتند که سه نفر که به ذم آنها باعث اختلاف بین مسلمین شده بودند را از بین ببرند
ابن ملجم موفق شد دو نفر دیگر هم اگر موفق می شدند به نظر شما جایگاه آن دونفر در آخرت بهشت بود یا جهنم ؟

علی شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:39 ب.ظ

به نظر من آخرت باطن انسان هاست و الان اگر ما باطن را ببینیم در حقیقت آخرت را مشاهده کرده ایم . گناه هم ظاهر و باطن دارد (وَذَرُواْ ظَاهِرَ الإِثْمِ وَبَاطِنَهُ )انعام 120
کسی ممکن است ظاهر گناه را انجام دهد که در دنیا مجازات می شود اما در باطن گناه نکرده باشد مثلا از سر اجبار بوده و یا در اضطرار صورت گرفته و یا توبه کرده و یا .... چنین کسی ظاهرا گناه کرده اما باطنا خیر در قرآن مثلا آمده کسی در جهت تقیه کفر می گوید و ظاهرا کافر شده اما باطنا ایمان دارد .
لذا ما به هیچ عنوان نمی توانیم قضاوت صددرصد بکنیم که چه کسی بهشتی یا جهنمی است زیرا اولا نمی دانیم آیا در باطن هم گناه انجام داده و نیت او چه بوده است و آیا توبه کرده و یا نه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد