پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.
پرتوی از قرآن

پرتوی از قرآن

قرآن نور است و ما تاریکی و در پرتو نور قرآن می توانیم خوش باشیم.

گناه(4)

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾  

 

هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏اند مرده مپندار بلکه زنده‏اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند (۱۶۹)  

 

 انسان های مومن از دیدگاه قرآن زندگی طیبه دارند که در آن مرگ نیست و بعد از مرگ جسم  ، ادامه دارد و هوشیار هستند و لذا این پندار که آنها مرده اند یک پندار باطل و خطاست .  انسان می تواند با مومنین و شهدا ء ارتباط برقرار کند با این پندار که شاهد هستند و ما را می بینند و کلام ما را می شنوند هر چند ما توانایی دیدن و شنیدن سخنان آنها را نداریم مانند ارتباط با خدا که را بطه یک سویه هست و تنها انسان های بزرگ می توانند با خدا و مومنین و شهدا ء ارتباط دو سویه داشته باشند و سخن و پیام خدا و شهداء را بشنوند و به لقاء الله و لقاء شهدا ء برسند .

گناه(3)

بسم الله الرحمن الرحیم


ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والآخره (نور19)


لا تحسبن الذین یفرحون بما اتوا ویحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا فلا تحسبنهم بمفازه من العذاب ولهم عذاب الیم(آل عمران 188)


ازدیدگاه شرعی کسی دوست دارد کسی را بکشد اما قتلی انجام نداده ، قصاص نمی شود اما از دیدگاه قرآن گناه انجام داده و در قیامت مجازات می شود و یا آثار این گناه در زندگی او پیدا می شود. 


در آیات فوق آمده است که دوست داشتن آبروریزی مومن و فاش شدن بدی ها عذاب دردناک دارد و یا شاد شدن می تواند عذاب داشته باشد.


یعنی خداوند به احساسات ما توجه دارد و شادی می تواند گناه باشد (لاتفرحوا ...) و  غم هم می تواند گناه باشد (لا تحزنوا ....)


گناه (۲)

اگر کسی زنای مخفی بکند گناه کرده است واگر آشکار کند گناه دیگری مرتکب شده است.


ولا تجسسوا


تجسس و آشکار کردن گناه دیگران ، گناه است زیرا به  یک گناه مخفی ، گناه آشکار هم اضافه می شود . لذا غیبت کردن ، گناه است زیرا تکثیر گناه است .

گناه(1)

بسم الله الحمن الرحیم


وَذَرُواْ ظَاهِرَ الإِثْمِ وَبَاطِنَهُ(انعام 120)


به نظر من ، قرآن می فرماید هم ظاهر گناه را و هم باطن آن را رها کنید.

ممکن است یک گناه باطن داشته باشد اما ظاهری نداشته باشد.

مانند:

ان بعض الظن اثم(حجرات 12)

پاره ‏اى از گمان ها گناه است


گمان بد گناه است اما هیچ نمودی ظاهرا ندارد و مجازات دنیوی هم ندارد .


یا ممکن است ظاهرا گناه باشد اماباطنا هیچی نباشد مانند برخی از سوگندهای بیهوده که بدون نیت قبلی و قصد بیان می شود.


لاَّ یُؤَاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِیَ أَیْمَانِکُمْ وَلَکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ (بقره225)

خداوند شما را به خاطر سوگندهایی که بدون توجه یاد می‏کنید، مؤ اخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهای شما کسب کرده، (و سوگندهایی که از روی اراده و اختیار، یاد می‏کنید،) مؤ اخذه می‏کند.


ادامه دارد


سبقت در خیرات

وَلِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَاتِ)(بقره 148)

هر طایفه ‏ای قبله‏ای دارد که خداوند آن را تعیین کرده است (بنابراین زیاد درباره قبله گفتگو نکنید، و بجای آن) در نیکی ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت جوئید،


بسم الله الرحمن الرحیم


به نظر می رسد عقاید گوناگون نوعی تنوع جبری است اما آنچه مشترک است خوبی کردن خالصانه است که هر انسانی از هر مذهبی آن را دوست دارد و ما باید تکیه بر آن کنیم هر روز صبح به نیت کار خیر بیدار شویم که خوبی به دیگران طبق نظر قرآن قطعا خوبی به خود است و به نظر من خوبی به خود در حقیقت خوبی به دشمن است انسان خود خواه بدبخت است و خود را نشناخته و نفس شیطانی را خود شمرده اما کسی که خود را در دیگران پیدا می کند خود را شناخته است.